Trečiadienį AB „ORLEN Lietuva“ pradeda naują derybų su AB „Lietuvos geležinkeliai“ etapą. Tai – dar vienas Mažeikių įmonės inicijuotas bandymas pasiekti susitarimą dėl sudėtingo ir jau ilgą laiko trunkančio ginčo. „ORLEN Lietuva“ tikslas yra išspręsti tarifų klausimą, kitus įsisenėjusius ginčus bei abipusius teisminius ieškinius ir siekti sąžiningo bei rinkos sąlygas atitinkančio bendradarbiavimo su vežėju.
Po susitikimo – atnaujintos derybos
„ORLEN Lietuva“ grįžta prie derybų ir tikisi pasiekti susitarimą su „Lietuvos geležinkeliais“. Praėjusią savaitę įvykusiame susitikime, kuriame dalyvavo PKN ORLEN prezidentas Wojciech Jasinski, Lenkijos vyriausybės atstovai ir Ministras Pirmininkas Algirdas Butkevičius, šalys sutarė dar kartą pabandyti išspręsti ginčą draugišku būdu.
„ORLEN Lietuva“ bendrovės atstovai mano, kad derybų partneriai dės visas pastangas ir įvertins visas aplinkybes, siekdami nustatyti aiškias galutinio susitarimo sąlygas.
Po to, kai „Lietuvos geležinkeliai“ išardė geležinkelio ruožą į Rengę, „ORLEN Lietuva“ yra priversta savo produktus transportuoti ilgesniu maršrutu. Nuo to laiko, įmonėms nepavyksta išspręsti konflikto dėl pervežimo geležinkeliais tarifų. Konflikto pagrindas – Europos teisės aktų, reglamentuojančių geležinkelio infrastruktūros naudojimą, vykdymas. Būtina pažymėti, kad bendrovei „ORLEN Lietuva“ taikomi didesni tarifai nei kitiems klientams, nepaisant to, kad „ORLEN Lietuva“ perveža didžiausius naftos produktų kiekius.
Deryboms skirtas vienas mėnuo
Naujajam derybų raundui skirtas vienas mėnuo. Kaip sutarta per susitikimą su Ministru Pirmininku Butkevičiumi, derybų metu šalys tikisi susitarti dėl pervežimo geležinkeliais tarifų bei papildomų paslaugų kainų, kurios turi atitikti rinkos sąlygas. Taip pat, išspręsti piniginius reikalavimus viena kitai.
Todėl „ORLEN Lietuva“ patvirtina savo anksčiau viešai išsakytą poziciją. Bendrovės atstovai patikina, jog, vadovaudamiesi savo standartine politika, nekomentuos derybų tol, kol jos vyks, ir susilaikys nuo bet kokių hipotetinių pasisakymų apie jas. Tačiau bendrovės atstovai nedelsdami informuos apie susitarimą, kai tik jis bus pasiektas.
Derybos tarp šalių jau vyko prieš kelis mėnesius, tačiau tada šalims nepavyko susitarti. Viena pagrindinių to priežasčių buvo tai, kad „Lietuvos geležinkeliai“ atsisakė suteikti bendrovei „ORLEN Lietuva“ informaciją apie taip vadinamų papildomų paslaugų, susijusių su „ORLEN Lietuva“ produktų pervežimu, kainą. Todėl bendrovė negalėjo įvertinti visų „Lietuvos geležinkelių“ pasiūlymo aspektų. „ORLEN Lietuva“ atstovai viliasi, jog per atnaujintas derybas taip nenutiks.
Rengės geležinkelio ruožas buvo trumpiausias (19 km) kelias į Latviją. Šio ruožo naudojimas leido „ORLEN Lietuva“ bendrovei eksportuoti savo produktus ir suteikė galimybę bendradarbiauti su Latvijos vežėjais. Nuo to laiko, kai „Lietuvos geležinkeliai“ išardė šį ruožą, produktus tenka vežti ilgesniu, apie 150 kilometrų ilgio maršrutu.
Tikslas – sąžiningi įkainiai
„ORLEN Lietuva“ yra didžiausia Lietuvos įmonė, eksportuojanti daugiausia produkcijos ir sumokanti didžiausius mokesčius. Nuo 2006 m. PKN ORLEN išleido beveik 4 mlrd. JAV dolerių „Mažeikių naftos“ perdirbimo produktų gamyklai įsigyti ir tolesnėms investicijoms į ją.
Todėl PKN ORLEN, kaip vienintelis akcininkas, ėmėsi visų įmanomų priemonių reorganizuoti bendrovę ir įgyvendinti strategiją, kuri leistų bendrovei „ORLEN Lietuva“ prisitaikyti prie rinkos sąlygų: didinti gamybą, o kartu ir ekonominius rezultatus, jei tik tam palankios rinkos sąlygos. Kita vertus, įdiegti sprendimai leistų mažinti gamybą, jei rinka būtų nepalanki.
Tuo pat metu, bendrovės „ORLEN Lietuva“ konkurencingumas nuolat priklauso nuo jos produktų pervežimo kainos. Todėl „ORLEN Lietuva“ siekia, kad jai taikomi produktų pervežimo tarifai būtų sąžiningi ir atitiktų įkainius, taikomus jos konkurentams Lietuvoje.